Fråga av Anders Wickberg (SD) till kommunstyrelsens ordförande Fredrik Saweståhl om kommunen har för avsikt att inhandla bostadsrätter för nyanlända | Sverigedemokraterna i Tyresö

Sverigedemokraterna ser med oro på hur kommuner runt om i länet till följd av anvisningslagen från den 1 mars 2016, bortprioriterar sina egna invånare för att hantera bostadsförsörjningen för nyanlända migranter. Det senaste exemplet är den omtalade bostadsskandalen i Nacka kommun där den moderata ledningen valde att inhandla lägenheter i femmiljonersklassen till nyanlända migranter.

I dagsläget har Tyresö kommun redan anammat ett system som starkt missgynnar Tyresöborna, där man avsätter en fjärdedel av alla lediga hyresrätter till nyanlända migranter. Frågan om hur kommunen ställer sig till potentiellt ytterligare radikala åtgärder blir därför aktuell.

Med anledning av ovanstående frågar jag därför Fredrik Saweståhl:

Har Tyresö kommun planer på att köpa in bostadsrätter eller villor i syfte att bostadsförsörja nyanlända migranter?

Anders Wickberg