Tiggeriförbud i Tyresö | Sverigedemokraterna i Tyresö

Tiggeriförbud i Tyresö

SD Tyresö tar ansvar och kräver ett tiggeriförbud i Tyresö för att stoppa utnyttjande av utsatta individer.

”Tiggeriet kan förbjudas, men inte fattigdomen. Den fattigdom, vilken ofta är orsaken till tiggeriet, kan och kommer aldrig att avhjälpas genom att just tillåta dessa människor att tigga i Sverige. Tvärt om riskerar tiggeri att permanenta deras sociala utsatthet och för varje krona som skänks i Sverige bidrar man till att upprätthålla den situation som de befinner sig i. Det är nu dags att förbjuda tiggeriet.”

SD Tyresö lade 24 januari 2019 för andra gången en motion om tiggeriförbud i Tyresö kommun. Förra gången partigruppen inkom med en sådan motion blev den avslagen med motiveringen att det inte fanns stöd i lag för ett tiggeriförbud. Därefter har Högsta förvaltningsdomstolen den 17 december 2018 gett Vellinge kommun rätt i att införa tiggeriförbud på särskilt angivna platser i deras ordningsföreskrifter. Detta ger därmed lagstöd för att övriga kommuner i Sverige kan införa detta i sina ordningsföreskrifter.

Det är nu dags för Tyresö kommun att ta sitt ansvar och införa ett sådant förbud och vara en föregångare i Stockholms län. Vi kan aldrig acceptera att människohandel, vilket ofta är vad det tiggeri vi idag ser i samhället, får fortsätta med politikernas tysta godkännande.

Läs mer om vår politik på https://tyreso.sd.se/val-2018/ samt https://tyreso.sd.se/var-politik/

Vill du bli medlem i SD Tyresö anmäl dig här https://formular.sd.se/sd/medlemsansokan/